דבר ראש המרכז - פרופ' אלישבע באומגרטן

מרכז מנדל סכוליון שואף לאפשר ולעודד מחקר בכל הענפים של מדעי הרוח ברמה הגבוהה ביותר. הוא מספק לחוקרים ולחוקרות מסגרת רב-תחומית ותומכת, ששואפת להרחיב את אופקיהם ומעודדת הפריה בינתחומית הדדית. השהיה במרכז מאפשרת לחוקרים ולחוקרות עבודה בתנאים אופטימליים ובסיוע תקציבי מחקר לצד לימוד הדדי מתמיד.

מרכז מנדל סכוליון פתח את שעריו לראשונה בשנת תשס"ג, כיוזמה משותפת של האוניברסיטה העברית וקרן מנדל. נשיא האוניברסיטה דאז, פרופ' מנחם מגידור, ומר מורטון מנדל ז"ל, ראש הקרן דאז, הגו יחד את הרעיון של מרכז מחקר רב-תחומי ורב-דורי, ובמשך העשור הראשון פרופ' ישראל יובל הוציא את הרעיון אל הפועל. בעשור השני של המרכז עמד פרופ' דניאל שוורץ בראשו. אני מרגישה זכות גדולה להוביל היום את המרכז ולצעוד בעקבותיהם. בכל שנה המרכז פותח בתהליך תחרותי ובוחר שני מלגאי פוסט-דוקטורט ("מלגאי מנדל") וקבוצת מחקר של שמונה אנשים, כך שיש במרכז בכל זמן נתון כשלושים חוקרים: שלוש קבוצות ועוד שישה מלגאי מנדל. שמונת החברים בכל קבוצת מחקר מתחלקים חצי-חצי בין דוקטורנטים/יות וחוקרים/ות בכירים/ות, לפחות שלושה מן הסגל האקדמי של האוניברסיטה העברית והרביעי ממנה או ממוסד אחר, כך שהמרכז מאוכלס בכל עת שנים-עשר דוקטורנטים/יות, שישה פוסט-דוקטורנטים/יות, ושנים עשר חוקרים/ות בכירים/ות  תמהיל המבטיח איזון והפריה הדדית.

לצד ההרכב המקצועי והאנושי המגוון של חוקרי וחוקרות המרכז יש לציין גם את התשתית האיתנה עליה הוא בנוי, התמיכה הנדיבה והיציבה של קרן מנדל. בזכות תמיכה זו המרכז מסוגל לספק לחוקרים ולחוקרות תנאים ותמיכה יוצאים מן הכלל המצויים רק במעט מרכזי מחקר בכל העולם. אנחנו גאים בסגל המנהלי המסור והמיומן שלנו, בתמיכה הטכנית, בתקציבי ועוזרי המחקר. המרכז שואף לספק לחוקרים תנאים אידיאליים, ומאפשר להם/ן ללמד במשרת הוראה מופחתת במשך שלוש השנים בהם הקבוצה שוהה במרכז.

במרכז מנדל סכוליון אנחנו מבקשים לתת לחברים/ות זמן ורוגע בכדי לסיים פרויקטים מחקריים ולצאת למחקרים חדשים. אך אנחנו גם מבקשים לאפשר לחברי וחברות המרכז מפגש עם תחומי ידע ורעיונות והזדמנות לעבור ביחד ולחוד בעזרת כלים ורעיונות חדשים שהעמיתים והעמיתות לומדים אחת מהשני. אם לשפוט לפי מספר החוקרים המבקשים להתקבל למרכז פעם שנייה, לשלוש שנים נוספות, נראה שהשילוב בין מחקר אישי וקבוצתי, בין חשיפה לתחומי דעת חדשים לבין העמקה בתחומי ידע מוכרים, אכן מצליח.

מלגאי ומלגאיות מנדל, פוסט-דוקטורנטים/יות שאינם חברים בקבוצת מחקר, זוכים במרכז מנדל סכוליון במעין חממה, המאפשרת להם את הזמן ואת התנאים הדרושים להשלמת פרסומים על מנת להתחרות בהצלחה על משרות תקניות. רובם אכן מצליחים בכך. מעבר לשלושים עמיתות ועמיתים זכו במשרות אקדמיות בין באוניברסיטאות בארץ ובין אם בחו"ל.

מרכז מנדל סכוליון ממוקם בקומה השנייה של בנין מנדל בהר הצופים, כל המעוניינים ללמוד יותר על המרכז מוזמנים לבקר. חלק מן הפעילות שלנו פתוחה לכלל הציבור האוניברסיטאי, והדברים מפורסמים באתר האינטרנט שלנו ושל בי"ס ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, שהמרכז שלנו הוא אחד מעמודי התווך שלו.

בברכה,
פרופ' אלישבע באומגרטן
ראש מרכז מנדל סכוליון